SANTAI bersama MURALANG JR.

Hidupini Seperti Roda Yang Berputar Dan Dalam Perjalanan Hidupku Kini Aku Belari..!! Andai Kata Satu Hari Nanti Saya Tersungkur Ketika Saya Berlari Di Saat Ini, Saya Pasti Akan Berlari Semula Bila Saya Bangkit Kembali…!!

kinorikatan nu

email : rozanz76@tm.net.my

SORITA SID HUJUNG WULAN KO ISO ID 2009

PENGHUJUNG JANUARI 2009.


Satu acara ‘petong' (Petanque) berlangsung di UiTM Kota Kinabalu Sabah buat julung2 kali nya, perlawanan persahabatan diantara beberapa jabatan2 di UiTM dan kontraktor perkhidmatan UiTM, acara yg agak meriah dan saya sendiri ada mengambil bahagian atas jemputan pihak BPF. Pengalaman yg amat luar biasa sebab tak pernah lagi pegang bola ‘petong’ baru 1st time (hantam saja la) yg penting semangat kesukanan itu ada dan keputusannya biasa la 2 kali main 2 kali juga out.. ha.. ha.. ha..



Ketika Perjalanan Pulang


Sekitar jam 11.30pm hari ini saya melalui jalan Tanjung Lipat dari bulatan ke komplek sukan ke pelabuhan, satu kesesakan jalan yg luar biasa dari hari2 yg lain setibanya saya di depan bangunan pelabuhan kelihatan satu kemalangan parah yg saya angarkan berlaku sebab ada kereta Ambulance, pengusung dan Polis. Saya tidak berperhatian sepenuhnya untuk mengelak kesesakan lagipun ada pegawai polis yg memberikan isyarat untuk tidak memperlahankan kendaraan sebab yg berlaku kemalangan itu di arah yg bertentangan bukan di laluan yg saya lalui….

Apa yg terlintas difikiran saya ialah mengapakah setiap kali ada kemalangan ada setengah orang tu memperlahankan kereta dan lihat, kalau la nak memberi pertolongan (berhenti la di lorong kecemasankan) ini tida kau tolong tengok saja (kalu keluar numbor nya bos kaya aku), ataupun mungkin setengah orang tu baru di sedar bawa kereta tu perlu hati2 nanti membawa kemalangan sayapun tidak faham….


~bagi pihak kawan2 la kenapa diaorang memperlahankan kereta sedangkan kemalangan itu di laluan yg bertentangan?



SELAMAT TAHUN BARU CINA (2009).


“GONG XI FA CAI” kepada semua kawan2 terutamanya kawan2 (masyarakat cina) kita di Bandau.. (Aunty saya di pekan, kawan2 di pekan Lama/Baru, Keluarga di Rakit dan dimana2). Semoga tahun ini (OX) membawa banyak kejayaan dan rahmat kepada kita semua (walaupun tahun Gawat sekarang).


~mengikut ramalan pakar ‘fung sui’ keutuhan dan pertumbuhan ekonomi tertumpu di bahagian selatan untuk tahun ini (ox).. harapan agar kita org Bandau semua ok (tanam padi pun jadi, tiada lagi banjir lepas ni dan yg baik2 saja yg kita minta/dapat), kerana pada pengamatan saya KM terletak di pesisiran pantai selatan di bahagian utara Sabah dan semoga fung sui utk KM juga Bagus..

@ harap2 tahun ini jadi la (cakap2 dato hari tu) untuk jadikan KM jelapang padi…


MASA ITU EMAS DAN JANJI HARUS DI TEPATI…!!

Sorohon Noh Masa Om Kada Tokou No Mangajaji Bang Amu Kajadi.


“Ada orang janji sekejap, tapi berjam2 lamanya. Ada orang cakap On the way, tapi tak sampai2. Ada orang cakap No problem, tapi jadi problem sebab tak jadi. Ada orang cakap dia begitu-begini, tapi yg bercakap tu lebih kurang juga gaya2nya…” inilah perkara yg biasa di kalangan orang2 kita amalkan (bukan semua tapi yg terasa tu “moki maap oku” saya sendiri tak cakap saya tidak begitu tapi saya cuba jangan). palis-palis buang jauh2.. Saya ingin berkongsi cerita tentang masa yg pernah saya baca dari buku Tan sri Lim Goh Tong beliau amat menitik beratkan tentang masa, boleh dikatakan masa itu bagi beliau adalah emas dan segala2nya, malah di setiap pertemuan atau temujanji beliau datang awal sekurang2nya setengah jam lebih awal. Beliau juga ada mengatakan bahawa dengan masa orang boleh hilang kepercayaan dan keyakinan terhadap kita. Itu kata beliau. Yg kita ni kita ikut la apa yg baik walaupun kita orang biasa ka, yg bos-bos tu ka atau Tuan ka ada baiknya kita menepati masa. Ba begitu la ceritanya bilang si Prof saya ingat lagi.. kalu kau sudah di atas ada baik nya kau “tumudung sid sibah toruai” jangan kau tengok atas saja.. nanti tersepak batu.. lebih kurang begitu la ba kan tu..


~apa yang baik kita amalkan, ada yg tersilap antara kita sama2 la kita tegur dan perbetulkan demi memperkasa bangsa dan masyarakat kita, misal kata saya yg tersilap saya mohon diperbetulkan dan terima kasih dari siapa2 saja.. “kau adalah teman sejati ku kalau kau betulkan kesilapan ku” terima kasih…!!

LIUD KEMBAGU ID KAWASAN TANDEK KOTA MARUDU.

Tandek Banjir Lagi.


Biasa la banjir ada kali 2 atau 3 nya. namun demikian persoalannya adakah barisan pemimpin kita dan AJK bertindak (yg diamanahkan) memantau dan memastikan AJKnya buat kerja dan sejauh mana keberkesanan usaha2 murni mereka dan orang2 lantikan mereka (kadang2 hal itu ibarat 1 ekor kerbau bawa lumpur yg lain pun kena lumpur suda, jadi yg bawa lumpur itu kau cuci dia..) ini satu contoh saya mendapat tahu bahawa ada diantara pusat pemindahan banjir tidak mendapat selimut (1kain selimut, 1kain sarung dan 1kain utk wanita bagi setiap keluarga) sedangkan barang2 ini sudah satu kemestian di setiap pusat pemindahan banjir, itu la di antaranya hal yg perlu di ambil tahu dalam kelemahan tindakan yg kita buat. Jangan pula kau cakap ini kerja di orang kita sama2 la pastikan..

~apapun hal-hal yg kita utarakan pasti ada jawapan dan hujah yg bernas dari mereka..!! namun saya sekadar memberikan pandangan dan menyumbang idea apa yg perlu di perbaiki, saya bukan la pandai orangnya tapi saya suka minta pendapat dan bertanya kalu saya tidak tahu hal itu. Kalu fikiran suda buntu (kalu malu bartanya sesat jalan) tanya la dengan orang yg baik pengurusannya macam yg mengurus Pitas tu, di org kawan2 kita juga bah tu apakah susahnya..

TADAU DI TAWASI NAKASAMBAT OKU OH ISO CERITA

Tayar Motosikal ka Tayar Kereta Mana Kau Mau.

Sebenarnya saya ada temu janji dgn dr.J utk makan tengah hari bersama2 hari ini pada mulanya saya menghantar sms yg saya dtg lewat sedikit kerana saya bertemu dgn seorang kawan secara kebetulan bila jam sudah hampir jam 1.15 ptg saya menghubungi tuan dr bahawa saya terpaksa membatalkan pertemuan kami sebab tidak sempat (siou dr.J saya mungkir janji.. kelaparan suda kau mungkin .. perkara yg tidak baik telah saya amalkan hari ini) walau bagaimanapun saya janji malam ini kita jumpa, mau kemana nanti baru cerita…
Saya tertarik dgn kawan saya hari ini tentang satu perkara ia itu isu hubungan Suami & Isteri, beliau berkata suami isteri umpama rakan kongsi sepanjang hayat, bila kita sudah memutuskan untuk berkawin bererti kita telah memegang janji yg isteri kita adalah rakan kita susah senang, sehidup semati dan kita perlu ingat yg isteri kita bukan hambah bukan amah atau lebih rendah kedudukan nya, kita ‘share partner’ 50:50, suami isteri seolah2 rakan penting dalam perniagaan dlm mencapai kejayaan, jika diumpamakan motosikal suami istreri adalah ibarat roda depan dan belakang jika hilang 1 roda bayangkan la apa terjadi dgn motosikal itu (tapi saya lupa tanya si suami yg mana 1 roda depan atau belakang, lain kali saya tanya sebab kesuntukan masa hari ini) anak2 adalah aset2, suami isteri harus berganding bahu utk mendidik anak2 jgn ingat bapa hanya cari duit utk kasih makan sahaja..

~kesimpulan yg saya dapat dari cerita ini macam kawan saya cakap suami isteri harus ingat jangan memendang siapa yg lebih tinggi.. dan ada baiknya jika suami istari umpamakan yg mereka adalah tayar motosikal dan bukan tayar kereta sebab kereta ada 4 tayar dan ada ‘spear tyre’ lagi.. kita fakir lah sendiri apa yang terbaik utk kita… yg penting jangan lupa kewajipan masing2..

INTANGAI TOKO OM TUDUNGAI TOKOU MEMIKIR.

KEKEJAMAN DI LUAR RUMAH TANGGA.


Petikan dari Harian Metro: SUNGAI PETANI: Seorang wanita koma selepas dipercayai dibelasah teman lelakinya, termasuk dihentak dengan batang besi sebesar lengan di beberapa bahagian tubuh berikutan perselisihan faham, pagi semalam. Dalam kejadian jam 9.30 pagi di Taman Kristal, Padang Temusu, dekat sini, wanita Melayu berusia 25 tahun itu ditemui terbaring berlumuran darah di rumah oleh jiran yang kebetulan lalu di kawasan itu. Mangsa yang belum berkahwin, tetapi mempunyai dua anak berusia tiga bulan dan setahun itu dipercayai tinggal bersama teman lelakinya di rumah berkenaan sejak beberapa bulan lalu. Mengikut rekod polis, mangsa pernah ditahan polis kerana cuba terjun dari sebuah bangunan terbengkalai di Padang Temusu, dekat sini. “Ketika kejadian (cubaan membunuh diri), mangsa yang belum berkahwin sedang sarat mengandung”


~jika diumpamakan terhantuk di dinding beberapa kali apakah tidak sedar lagi, akan jalan yg kita pilih, perlu ka kita bertahan lagi atas rasa cinta dan sayang (demi cinta nyawa dan badan saya serahkan) kerana perkara sedemikian saya percaya ada berlaku di kalangan org2 kita. Dan bagi pihak yg hero pula perlu ka tunjuk kuat dgn orang yg bukan lawan kita.. fikiro toko no kendiri.. tapi saya yakin orang Kimaragang kita tiada yg sampai hati berbuat demikian… OK KA TOMPINAI..!!

ISU RASUAH DI POLITIKAN ADAKAH KU CAKAP SERUPA BIKIN….

Kada Tokou No Mongo Rasuah…!!



Rasuah adalah isu yg hangat diperkatakan terutamanya menjelang pilihan raya kecil di awal tahun baru ini malah di PRU baru2 ini juga. Kalau sebut pasal rasuah jangan la suda malas mau dengar, sebut la hal2 lain.. sejauh mana kepakaran di pihak pembangkang mahupun kerajaan adalah mustahil bagi maghapuskan rasuah sama sekali (0 rasuah) jika kita masih dipimpin oleh barisan pemimpin yg lantang memperkatakan isu rasuah tapi mereka sendiri tampa kita sedar awal2 lagi perbuatan mereka sudah ada tanda2 rasuah contohnya dalam usaha2 pihak pembangkang memancing MP dikelangan barisan kerajaan yg dikecam hebat dengan isu rasuah, mereka dijanjikan pangkat dan sebagainya jika menganggotai barisan pembangkang ( di tawarkan pangkat itu bukan rasuah ba kan sayapun tida tahu apa itu ). Jadi bagi saya entah bila la rasuah akan berakhir jika yg di cop kaki rasuah itu dipancing dan menjadi ahli dalam kerajaan pekatan pembangkang. Kurang lebih juga la.. ibarat kain putih kau kasi cat hitam separuh jadilah kerajaan hitam putih, lama2 hitam semua.

~tida tau betul ka tidak, bila kau pancing pemimpin yg suka rasuah jadi menteri kau jangan2 kau nanti di bagi rasuah… bole ka saya cakap kau tidak rasuah kalu kau akan terima rasuah dia nanti… He he he… semoga kita semua jauh dari rasuah.. ba begitu la harapan kita..
NAUGHTY GHOSTS

Residents in the small town of Lilieci, Romania, say ghosts are the source of shenanigans happening in their community. Broken windows, flying kitchenware and bicycles, and even demolished homes have been reported to local police. Resident Mircea Hadimbu said the windows in his house began breaking, one by one, for no apparent reason, and two bicycles moved through the air on their own. Police started out laughing about the allegations, but after they investigated, they couldn’t determine why the strange incidents were happening. They eventually called in a specialist with experience in spirits to try to fix the problem.

JEJAK KASIH OKU DI KOSODOI

Permulaan Tahun Baru Saya.


Saya menghadiri ‘night party’ atas jemputan KP kita, setibanya saya biasa la siapa yang lambat datang mesti round table (sumalam) saya diperkanalkan setiap tetamu malam itu ada yg pernah jumpa ada yg baru pertama kali jumpa, sampai pada tamu yg terakhir KP cakap ini Chong dari Tawau, saya hairan macam pernah jumpa tapi dimana ya (dalam hati)… bila cerita punya cerita saya cakap Cina dengannya mereka hairan orang dusun kimaragang berbahasa cina, rupa2 nya dia ni adalah Adik mak saya, di datang di kk sebab mempengerusikan meeting exco pemuda PBS. Sungguh diluar jangkaan Uncle saya yg sudah lama tidak jumpa dan hanya sekali saya jumpa 3 tahun yg lepas saya jumpa di awal tahun baru 2009, itu pun saya hampir lupa sebab uncle saya ini jadi anak angkat orang sejak kecil tidak pernah berjumpa adik beradiknya, pertemuan 3 tahun yg lepas tu pun pertemuan yg sekejap saja itupun atas usaha aunty saya yg tua.. sebab mereka saja yg tahu kesah keluarga diorang.. ( Jejak Kasih Saya malam itu )


~ulasan kepada cerita ini baru saya sedar mengapa jiwa saya tidak bole lari dari mendekati politik, rupa2 nya selain dari bapa saya, pakcik2 saya, datuk saya sebelah emak semuanya orang2 yg pernah bergiat aktif dgn politik, darah yg mengalir di tubuh saya adalah darah orang2 politik jadi walaupun saya tidak terlibat secara langsung dalam arena ini saya tetap ada ‘commitment’ tinggi untuk membantu kawan2 secara tidak langsung selagi saya berkemampuan terutamanya kepada barisan kita punya future Kimaragang Leaders dan usaha2 memperkasakan bangsa kita..


sintor no om matog tokou ki…!!!

LIYUD ID KAWASAN TANDEK DAERAH KOTA MARUDU.

Banjir Yang Luar Biasa Di Tahun Baru 2009.


Banjir adalah satu fenomena yang biasa namun ada kalanya di luar jangkaan.

Saya sempat berhubung dengan Yb kita melalui telefon sebantar tadi bahawa beliau bersama DO telah ke lokasi kejadian dan saya amat berterima kasih kepada beliau atas keperihatinan nya saya difahamkan yg ada peruntukan untuk bencana yg sedemikian. Jadi bila la lagi terima kasih ya.. saya tida la tanam padi tapi orang2 kampung saya malah mereka telah terputus hubungan sejak hari Jumaat dan saya mendapat khabar yg orang2 kampung di Talantang sudah bole ke pekan sebentar tadi. Bah begitu la yg bagus. Yg hari ini pigi main golf tu kau fikir2 la.. jangan buat lagi.. kau patut pigi melawat lokasi tu.. aku ok aje bos ku… ( berapa ‘score’ kau dapat )


~semoga kita semua mendapat lindungan dan keberkatan dari tuhan.. amin..