SANTAI bersama MURALANG JR.

Hidupini Seperti Roda Yang Berputar Dan Dalam Perjalanan Hidupku Kini Aku Belari..!! Andai Kata Satu Hari Nanti Saya Tersungkur Ketika Saya Berlari Di Saat Ini, Saya Pasti Akan Berlari Semula Bila Saya Bangkit Kembali…!!

kinorikatan nu

email : rozanz76@tm.net.my

ADUHAI TANDEK KU!!


macam kena Bom (tinggal tunggul ba).


Tandas Dewan Ni Bos Jangan Salah...!

Dewan Yang Dah Jadi Rumah Berhantu....!!


Rumput Tinggi Dari Bangunan.




Sampah...!! (Lori Sudah Kena Lelong Suda Ba)

OOOOOH…..! SAYA MIMPI JADI TARZAN…!

Tarzan and Jane..!!


Saya terkenang akan 1 cerita yg popular dulu2 zaman kanak2 saya… cerita yg tidak perna saya ketinggalan akan sirinya siarannya setiap minggu ialah Tarzan. Cerita tentang seorang anak orang biasa yg hilang di hutan belantara dan di pelihara oleh beruk sehingga dewasa dan di digelar “Tarzan”. Dipendekkan akan ceritanya Tarzan adalah raja di rimba (king of the jungle).

Cerita ini agak popular sekitar 80an hingga ke 90an dengan setiap siri pemantasannya berbeza2 namun Heronya tetap sama iaitu Tarzan hingga la zaman new millennium ‘George of the jungle’ jalan ceritanya diubah namun kisahnya masih tentang anak manusia biasa yg di pelihara oleh beruk walaupun ceritanya agak Jenaka ia tetap Tarzan.

~melihat akan kehebatan cerita rekaan orang2 barat, kita juga ada cerita yg tidak kurang hebatnya ‘Yaki om Eoduh’ (ala2 cerita pak Pandir dan mak Andeh ), Lintagu, Yusak suronggo, Yongkor, si Gayo Poh dan banyak lagi. Yang jika tiada usah untuk mengkomersilkannya, saya percaya warisan kita ini akan terus hilang di telan zaman memandangkan cara penyampaiannya adalah secara lisan dari datuk2 dan nenek2 kita dan suda kurang mendapat perhatiaan dari golongan muda mudi sekarang..

SABAH BUKAN LAGI UNTUK ORANG-ORANG SABAH

Sabah Seharusnya Untuk Orang-orang Sabah.


Kebanjiran kontraktor bukan dari Sabah khususnya dari semananjung menyertai tender yang seharusnya untuk orang2 Sabah (kerja yg orang Sabah pun bole buat) bilangannya semakin banyak, ini memberikan lagi kesukaran bagi kontraktor yg berstatus rakyat Sabah ditambah lagi dengan situasi kedudukan pengarah atau jawatan2 penting yg bukan dipegang oleh rakyat Sabah sendiri, kalau dulu adalah orang yg berselogan Sabah untuk orang2 Sabah tapi sekarang macam suda hilang entah ke mana. kerajaan Sabah seharusnya perlu putuskan agar kontraktor dari semananjung tidak bole mengikuti tender untuk semua kerja2 yang seharusnya dinikmati orang2 Sabah.. mungkin projek yg besar2 tu bole la diberi kelonggaran sedikit atas alasan kita tidak mampu melaksanakannya, tapi kerja2 seperti pembersihan, membekal barang2 dan kerja2 yg statusnya orang Sabahpun bole buat buat apa mau panggil orang2 dari semananjung. Mungkin sesuai la kalu hal ini ada yg ambil tahu dan di debatkan di DUN atau Parlimen bagi mencari jalan penyelasayan nya tapi siapa yg berani a… sedangkan ini adala di antara permasalaan yg dihadapi oleh rakyat Sabah khususnya yg menceburi bidang yg saya maksudkan.. Semoga tersiarnya permasalan ini maka wakil2 rakyat kita akan ambil tahu dan membela nasib kita...!!! kalu tidapun orang2 kuat wakil rakyat kita yg mengikuti blog ini sampaikan kepada YB ka, Dato ka, Tan sri ka... bahawa begini la situasi yg di hadapi oleh rakyat Sabah sekarang.

BERHATI-HATI DENGAN TAWARAN YANG BAIK..!!

Saya menerima email ini beberapa hari yg lepas dari orang yg tidak dikenali berhati2 dengan email yg sebegini walaupun agak lumayan tawarannya tetapi saya percaya ini adalah satu penipuan...

Berikut adalah isikandungan email itu untuk perhatian kita semua..


MADAM. BELEN ALEJANDRINA
CREDIT ACCOUNTS OFFICER
HEAD OFFICE BANCO DE ORO UNIVERSAL BANK .
12 ADB AVENUE, ORTIGAS CENTER, MANDALUYONG CITY
PHILIPPINES
.

Good Day,
Let me start by introducing myself, I am MADAM. BELEN ALEJANDRINA, CREDIT ACCOUNTS OFFICER BANCO DE ORO UNIVERSAL BANK. I am writing you this letter based on the latest development at my bank, which I will like to bring to your personal edification. I am a top official in charge of client accounts in (EQUITABLE PCI BANK) which is now BANCO DE
ORO UNIVERSAL BANK inside the
Philippines the merger was late 2007. In 2001, my client was going through a horrendous divorce in the United States of America and was on the verge of losing most of his estate to his vicious and diabolical wife. As a result of this alarming predicament, my client came to me with a very brilliant idea. He transferred some funds, ten million two hundred thousand dollars ($10.2m) to a fixed deposit account in my bank under an alias which only the two of us knew about as the confidentiality of the matter was necessary for his protection.

Due to his untimely death in early 2002, the funds have been sitting in the account ever since and will continue to do so perpetually unless we do something about it. This is where you come in. I located you through an agency that helps seek people by their email. My client did not declare any next of kin in his official papers including the paper work of his bank deposit. Against this backdrop, my suggestion to you is that I would like you as a foreigner to stand as the next of kin to our client so that you will be able to receive his funds. I want you to know that I have had everything planned out so that we can come out successful. I have contacted an attorney that will prepare the necessary document that will back you up as the next of kin to my client. All that is required from you at this stage is for you to provide me with your Full Names and Address and telephone number so that the attorney can commence his job.
The allocation of our money will be as follows: 30%($3.06m) to you for your part in this, 70% for me. Again, I will be in charge of everything else. I will assume all responsibilities for this endeavor so you don't have to worry about any legal ramifications, just what you will do with all that money. Your urgent response is highly anticipated so please email me through this email address (ma.belenalejandrina@hotmail.com) for more details on this transaction as soon as possible. This should be kept very secret and confidential.
I believe you know.

Kind Regards,
Madam. Belen Alejandrina.



~apapun yg istemewa untuk setiap tawar ada waktunya kita harus berfikir sedalam2nya, terutama sekali tawaran yg lumayan seperti diatas yg membuatkan kita hilang kawalan.. sama2 la kita mengambil perhatian untuk kes yg sedemikian agar kita tidak menjadi mangsa....


MI ISO GINAWO ISO OH RALAN WOYO'ON TOKOU...!!

Sehati Sejiwa 1 strategi 1 Tujuan.


Di mana ada kemahuaan di situ ada jalan, bila suda jatuh baru la kita mersa sakitnya, cubit paha kiri paha kananpun terasa sakitnya, tak akan lari gunung dikejar akan tetapi kapal terbang akan meninggalkan kita (kalau lambat) jika masa berlepasnya suda tiba (yang pasti tiket yang suda dibeli tida akan dibayar balik) dll, seindah manapun kata bidalan itu ia tetap membawa 1 message yg memerlukan kita berfikir akan makna disebaliknya.. saya menerima panggilan dari seorang sahabat nun jauh diseberang sana beberapa hari yg lepas beliau ada mengatakan yang kejayaan sesuatu bangsa itu bukan la ada jalan yang mudah yg penting kita telah memulakan dan ada kesinambungan nya dan kesatuan kesepakatan itu harus ada ibarat sepasukan bola sepak, masing2 memain peranan dengan 1 strategi dan 1 matlamat mencapai kemenangan, andai kata pasukan itu kalah pada hari ini tidak bermakna pasukan itu akan tewas selama2nya kita harus menerima kegagalan dan bertekad untuk menang pada masa akan datang serta belajar dari apa yg telah kita lalui.

Saya amat terharu dan berterima kasih kepada beliau biar sesibuk manapun beliau tetap ada masa untuk bertanya khabar dengan saya, saya mendapat tahu bahawa beliau akan ke Bangkok dalam masa terdekat ini dan seterusnya akan ke US untuk urusan resmi.


~akhir kata dari saya, saya mendoakan akan kesejahteraan kejayaan yg besar untuk beliau saya doakan juga semoga beliau mendapat lindungan dari Allah s.w.t dimanapun beliau berada, Amin…







DARI LABUAN BALIK KK, MUNGKIN KE LABUAN LAGI (UNTUK MISI SETERUSNYA)…

Cerita Kami ‘Waterfront’.


Sekembalinya saya dari Labuan saya sempat menghabiskan masa bersama 4 orang kuat kimaragang (2 daripadanya bakal pemimpin masa depan kita yg kita tunggu2) bersantai sambil tenang2kan fikiran dan makan malam sebagai ucapan ‘Good Luck’ la kepada seorang sahabat (kita semua) yg akan berpindah ke daerah lain, kita mendoakan semoga beliau pergi untuk sementara dan kembali ke pangkuan kita dengan memegang jawatan yg paling tinggi dan diantara jawatan terpenting di Sabah dalam masa terdekat ini. Apa yg menjadi kebanggaan kita adalah beliau ialah anak jati Kimaragang itulah yg semestinya, pada pendapat saya biar semua orang2 tahu bahawa kita orang2 kimaragang bukan calang2 orang, Kimaragan boleh..!! dan setanding dengan bangsa2 lain.

~(Waterfront di KK bukan Labuan….k.. )


Sejujur mana ka kata2 ketika kita bertentang mata.


Saya teringat akan satu topik cerita kami pada malam tu ya itu tentang persatuan Kimaragang entah bila la agaknya kita seluruh bangsa kimaragang bole duduk dan bernaung dalam satu persatuan (1 payung) memang menjadi satu ke kecewaan la bagi saya dan tida keterlaluan jika saya katakana kebanyakan masyarakat Tandek amnya yg terdiri dari ramai masyarakat yang bole dikatakan ‘professional’ duduk dalam dalam satu masyarakat yang lemah (tampa ada kesatuan) sedangkan kita semua tahu bahawa kekuatan bangsa itu terletak pada perpaduan dan kesatuan setiap bangsa. Memang tidak di nafikan kita ada PKBS (Persatuan Kimaragang Bersatu Sabah) namun sejauh mana ketulusan AJK dalam persatuan ini adalah samar2, mana tidaknya bila kita nak masuk ahli seribu alasan yg diterima yang ketuanya cakap timbalan atur, timbalan pula cakap ketua yang atur. Bila soalan dikemukakan seramai mana ahli2 dalam persatuan itu jawapannya 1% jadi mungkin kita bole tanya la bila mau tambah keahlian dan adakah persatuan ini (PKBS) persatuan kita? sedangkan angka 1% itu jika ditimbangtara bukan la angka yg ideal untuk mewakili Kimaragang sedangkan kita semua tahu berapa ramai orang2 kimaragang di seluruh Tandek sahaja tida termasuk yg diluar kawasan..

Mungkin ada baiknya orang kuat kita di AJK atau AMTnya memikirkan kelonggaran untuk menjadi ahli dalam PKBS fikirkan sesuatu yang lebih baik untuk bangsa2 kita biar la kita duduk dibawa 1 payung dan menjadi 1 bangsa kebanggaan yang kuat, bersikap terbuka la jangan pergunakan nama persatuan atas kepentingan peribadi.

“Apa yg luhur, tulus dan murni dari hati diperjuangkan, ada yg salah diperbetulkan, genggam bara api biar sampai jadi abu, bangsa dan Negara jadi sanjungan”.

VALENTINE,S DAY KAMI DI PULAU LABUAN..

Lawatan Resmi Kami Pada Hari Kekasih Di Pulau Labun

Kedatangan kami di pulau Labuan pada hari “valentine's day” bertepatan dengan tema hari itu disamping mengeratkan lagi keakraban dan setia kawan antara N5 dan Labuan. Kedatangan kami di sambut dengan gembira oleh rakan2 disana selaku tuan rumah dan kami turut dibawa melawat seluruh kawasan Labuan. Terima kasih rakan2 dan saudara2 di Labuan budi baik kamu tida kami lupakan dan KP telahpun menjajikan usaha yg terbaik untuk lawatan balas dari pihak Labuan nanti…


Peter Mark(AMT), KP N5 dan Saya..


Christoper(KP), David Meja dan Rozan(saya).
video

MADU DAN RACUN DITANGAN SIAPA….

Marah Pada Nyamuk Kelambu Kau Bakar


Saya melayari 1 blog beberapa hari yg lepas saya begitu tertarik dengan 1 isu tentang pandangan ‘seorang bloger’ terhadap lelaki, saya bukan la “menegakkan benang yg basah” tetapi sekedar memberi komen secara peribadi bagi pihak lelaki la aa.. kita tidak bole mengatakan asalkan lelaki 99% adalah jahat.. mungkin yg kita jumpa itu adalah 1 yg jahat tetapi 10 lagi baik kita tak tahu sebab rakyat sabahpun lelakinya cukup ramai ooh.. dan pada kebiasannya orang yg ikhalas itu tidak suka dirinya dikenali bila dia membuat kebaikan hanya orang yg tidak ikhlas baru la suka menunjuk2 kan diri dan berpura2 baik sebab itu kejahatan mengatasi kebaikan pada pandangan kita.. mungkin juga disebabkan faktor begitu la pandangan beliau (bloger tu) jadi 99%.. jadi jangan la kau ibaratkan nampak pisang setandan ada yg rosak kau cakap semuanya busuk/rosak, nanti sia2 la usah lelaki2 yg melakukan kebaikan tu, mereka seperti tidak di hargai pula.

Kesilapan dari pihak lelaki dan wanita itu seimbang 50:50 la katakan, kita juga bole ambil ikhtibar dari gosip2 artis yg panas kacau isteri orang atau kawin dgn suami orang dan ada yg selabihnya menyebabkan orang lain di tinggalkan suami (kalu U ceraikan isteri U baru la I mau kawin dengan Dato) lain pula ceritanya yg ni wanita menzalimi wanita…


~Apapun yg saya katakan untuk kali ini adalah sekadar pendapat peribadi dan renungan kita bersama apa yg tersilap adalah datangnya dari kelemahan saya, saya juga insan biasa dan bole membuat kesilapan… setulus ikhlas ku memohon maaf andainya pandangan saya utk cerita kali ini menyentuh peribadi dan menyakiti hati sesiapapun..

membunuh diri penyumbang utama kematian di dunia

JANGAN terkejut jika tindakan membunuh diri adalah satu daripada penyumbang utama kematian di dunia. Pertubuhan Kesihatan Dunia menyatakan, seorang membunuh diri setiap 39 saat.

Malah, dianggarkan 10 hingga 20 juta cubaan bunuh diri yang tidak membawa maut berlaku setiap tahun di seluruh dunia. Bunuh diri boleh difahami sebagai suatu tindakan mengambil nyawa sendiri. Ia merujuk kepada perbuatan memusnahkan diri sendiri kerana enggan berhadapan sesuatu perkara atau masalah yang dianggap tidak dapat ditangani. Ia berlaku disebabkan pelbagai faktor, seperti kegagalan menghadapi tekanan, malu kepada keluarga dan masyarakat, rasa bersalah, tidak dapat menahan kesakitan fizikal, tekanan emosi yang meluap-luap, kebimbangan dan masalah kewangan. Menurut pakar psikiatri, kadar kejadian bunuh diri dalam kalangan mereka yang berusia antara 19 hingga 59 tahun terutama wanita adalah 1.5 kali lebih tinggi daripada lelaki. Punca utama kejadian itu disebabkan tekanan perasaan, skizofrenia dan kemurungan diri yang melampau. Pada satu tahap pesakit berasakan tiada lagi jalan penyelesaian bagi masalah yang dihadapi. Tekanan itu boleh menyerang sesiapa saja dan keadaan menjadi bertambah rumit jika pesakit mengambil dadah atau alkohol yang boleh mendorong perkara tidak diingini. Pengaruh lain seperti berasakan diri keseorangan, tiada sokongan sosial dan dibayangi rasa putus asa, bahkan ditambah dengan kegagalan mengawal desakan dalam diri turut mendorong mangsa membunuh diri.

TERKENAG SEMASA DULU HATIKU MERASA RINDU…

Tandek Oh Tandek


Bila si ‘Furen Laoshi’ (Lost and Found) sebut pasal Tandek dan kenangan dia dulu2 sayapun ikut teringat kembali kenangan manis di pekan Lama Tandek, bole la di katakan saya membesar di pekan itu time tu rasanya Tandek lebih maju dari pekan KM la, tapi semuanya tinggal kenangan pekan Tandek kini seperti pekan yg mati kadang2 tu kalu bukan hari isnin petang2 gitu macam tempat yg dilanggar geruda saya bukan la memperkecil2 kan pekan itu (bapa dan kakak buka kedai di sana ba) tapi seolah2 tidak diambil peduli oleh pihak berwajib terutamanya pemimpin2 kita, memang benar ada kemudahan Hospital tapi macam tiada sebab banyak kekurangannya. Saya rasakan ada baiknya di tempatkan lagi pejabat pos kecil /wakil pos (memandangkan pej. pos KM suda sesak bah tu) dan balai polis kecil agar tumpuan dan tarikan pekan itu banyak sedikit bekalan air harus dibaiki sebab itu la masalah utama di sana, jalan kepekan baru Tandek harus diserikan lagi (macam rumput dia tinggi dari tu Bangunan tau).

Apapun ini adalah pendangan dari saya yg tidak tahu apa2 tapi saya rasakan idea saya ini bole diperhalusi dan dijadikan panduan apa yang terkurang ditambah la lagi agar Tandek muncul kembali maju separti dulu alang2 suda kamu buat Hospital di sana biarlah berbelanja lagi sedikit untuk kemajuan Tandek ataupun mungkin dari pihak pemimpin kita dia minta pihak swasta jadi perintis (seperti Wong Kwok) minta melabur buat lagi beberapa blok kedai sebab mereka adalah berpengalaman dan punyai strategi yang tersendiri.


Saya yakin bila pekan Tandek maju kawasan sekitarnya akan mulai membangun secara tidak langsung banyak membawa kebaikan kepada masyarakat kita....

“semoga Tandek ku kembali maju dan gemilang”…..!!!!

PISANG GORENG PANAS DAN MEMANASKAN....!!

Anwar vs Najib siapa jadi PM?


Semenjak pilihanraya umum tahun lalu, rakyat Malaysia tidak sunyi daripada pergolakan politik yang menyaksikan Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat sentiasa bertempur. Pada ketika ini kita masih tertumpu kepada senario politik yg berlaku di perak yg bagi kebanyakan orang bole la dikatakan sebagai pertarungan antara Anwar vs Najib. Anwar baru2 ini didesak oleh Karpal meletak jawatan dari menjadi ketua PR kerana mempromosikan budaya lompat parti ketika Anwar masih bersama Umno dan BN hingga sekarang dan mencetuskan masalah dalam gabungan tersebut serta kes liwat beliau.

Najib pula selain 2 isu terbaru, tentang penculikan 2 adun perak dan kes rasuah Jamaluddin dan Mohd Osman sedang menghadapai pertuduhan yang akan mula dibicarakan pada 10 Febuari ini. Menurut dakwaan pemimpin PKR, jika mereka menyertai Umno, dakwaan kes rasuah tersebut akan digugurkan. terlalu banyak perkara yang perlu diselesaikan oleh beliau. Selain menjawab pertuduhan-pertuduhan berat yang dilemparkan terhadap dirinya, persepsi umum masih lagi belum dapat dipulihkan mengenai penglibatan dirinya dalam kes pembunuhan warga Mongolia, walau beliau sering menafikannya.

Dalam pertempuran hebat dan yang belum pernah berhenti semenjak tsunami politik 8 Mac, Malaysia berada di persimpangan: Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat? Sama ada Najib Razak atau Anwar Ibrahim?

MAAFKAN SAYA SAHABAT KU...

“Mendongak ke langit tak akan dapat mengukur luasnya, memandang ke laut seperti tak bertepian demikian juga hidup kita tak akan terhidu ajalnya. Mampukah kita menjawab bila orang2 yg kita sesatkan dalam dunia ini dipertanggungjawabkan Tuhan kepada kita” (nasihat dari seorang sahabat)


Tidak terlintas langsung di fikiran akan perkara yg saya sakiti hati sesiapa namun inilah reality kehidupan, bila saya ditegur baru la saya tertunduk memikikan perkara (dosa2) yg telah saya lakukan, tampa saya sedar saya telah menyesatkan orang lain dan menyusahkan kawan baik saya (saya mengakui) namun pada mulanya niat itu bukan atas menyakiti sesiapa, saya sekadar melayani kesepakatan atas dasar kawan2 dan sama2 mahu duduk minum tetapi menimbulkan kesalah fahaman (saya minta maaf bos kerana hal itu telah menyusahkan kau) mungkin ada baiknya jika kita singkap kembali blog yg di tulis oleh sahabat kita “jangan minum arak (kada moginum)” secara ringkasnya dapat saya fahami namun masih bole di perhalusi. Jadi lain kali kalu saya datang KM jangan pula kau tida datang kalu saya call bawa minum, lain kali kita minum siang2 (minum kopi)..


~ walaubagai manapun saya memohon setulus ikhlas kemaafan atas kejadian itu terutamanya kepada isteri kawan saya… apa yg terjadi pada hari itu adalah yg terakhir dan hal2 berkaitan berakhir di atas meja itu sahaja, semoga kamu sekeluarga sentiasa dilindungi dan mendapat rahmat dari Tuhan.

BERHATI-HATI DI JALAN RAYA.

Hujan Hampir 20 Jam Di Kk Hari ini.


Sudah satu rutin setiap hari kecuali sabtu ahad saya akan bangun seawal jam 6 pagi bersiap2 untuk kerja.. saya bertolak dari rumah kira2 jam 6.45 pada kebiasaanya saya mengambil masa 1 jam untuk sampai ke tempat kerja, tapi pada hari ini saya sampai ketempat kerja 1jam 40minit disebabkan kesesakan yg luar biasa dan jalan seakan2 mau banjir. Saya pada kebiasaan nya akan memperlahankan kereta saya bila didepan ada air atau ada takungan air terutamanya ‘time’ hari hujan atas sebab keselamatan dan yg keduanya lebih2 lagi kalu di bandar banyak orang jalan kaki pagi2 gitu untuk ke tempat kerja. Saya teringat satu kesah lama dahulu ketika hari hujan pagi-pagi, saya baru turun dari Bas di Lido (masa tu saya tiada kereta lagi) bersama seorang wanita yg tidak saya kenal, kebetulan sebuah kereta lalu di depan kami dan melangar takungan air di tepi jalan raya dan terkena wanita itu (nasib saya baik tida kena), saya amat kesihan melihat wanita itu tapi saya tidak bole buat apa2, bayangkan jika perkara itu terjadi kepada diri anda atau si pemandu kereta itu suda lah awal pagi pergi kerja, rumah jauh, basah kuyup lagi, adis”… sengsara la jawabnya.


~ sehebat mana kita sekalipun kita semestinya menghormati orang lain tida kira siapa dia seperkara yg perlu kita ambil peringatan kalu kita sudah di atas ada baik nya kita “tumudung sid sibah toruai” jangan kita tengok atas saja (kawan saya cakap) kita ingat dan mengingatkan mana tau kita terlupa dan yg memandu kereta tu pasang lampu, hati2 ketika memandu dan ingat la orang lain yg ada di sekeliling kita terutamanya hari2 hujan begini walaupun kita rasa tidak membahayakan tapi takut2 basah kawan2 kita yg jalan kaki..

JALAN-JALAN CARI MAKAN.

Mapanau Oku Mantad Magapon Nakasambot Oku Po Do Polod.


Hari ini saya sempat makan tengah hari dgn kawan (tapi dia diet pula) sambil2 urusan cari makan punya (betul2 dia sebab dia minum je) walaupun kadang2 tu menelan air liur juga dia ‘time’ saya makan tu (jgn marah aa Bos main2 ba) sambil2 cerita, handphone dia berbunyi (mak/bapa di call dari kampung) saya mengamati cara dia bercakap dgn bapanya saya bole bayangkan akan kemesraan tutur katanya dgn bapa dia (saya sendiripun tidak begitu oo).. saya percaya banyak juga kawan2 di Tandek yg bole jadi saksi dan kenal dia ni (bukan di buat2 tapi mereka memang begitu) bukan dia saja malah adik beradik abang dia memang mempunyai disiplin yg tinggi serta berjaya bukan saja dalam kehidupan malah berpendidikan tinggi dan baik budi pekertinya (untung/boleh tahan mak bapa dia pandai mendidik anak2) dalam erti kata lain bole kita jadikan ‘Model’ untuk kita.. mengingati akan adalah 1 atau 2 org pada satu masa di tempat saya, sudah la orgnya sekolah tidak kemana balik saja dari KL cakap pun ala2 KL gitu tida pandai cakap dusun la, orang yg lalu di depan macam tidak nampak… “Adis oh susah momoros oh kowoyo-woyoon di tulun” (org kampung saya tu). Kembali cerita tentang kawan saya tu orang dia dan adik beradik dia selain dari pintar2 semua hubungan adik beradik juga rapat bole lah diumpamakan makan 1 piring, tidur pun 1 bantal gitu.. inilah yg perlu kita contohi terutamanya dalam mengukuhkan hubungan kekeluargaan dan masyarakat kita lebih2 lagi dalam usaha2 kita menguatkan dan menyatupadukan bangsa kita ‘Kimaragang’.


~Ada org berpendapat perpaduan itu bermula dari rumah, kepimpinan itu bole diukur dalam kita memimpin keluarga kita (kalu keluarga sendiripun tidak dapat kau pimpin apalagi org lain). Jadi apa yg saya sampaikan hari ini saya memohon maaf jika ada sesiapa yg tersinggung dan saya tersilap.. terutama kawan saya yg temankan saya makan hari ini untuk dia klu ada yg tersilap saya nyatakan dalam blog ini minta maaf saya sebenarnya memuji kamu tiada niat untuk menyindir…. (saya tabik dgn family you)..

BERITA YANG MENARIKI PERHATIAN SAYA HARI INI.

Angkara percaya tilikan bomoh, seorang pelajar Universiti Industri Selangor (Unisel) dibelasah dan ‘ditawan’ sekumpulan rakan senior selama 4 jam kerana dituduh mencuri dompet, jam tangan, telefon bimbit dan kasut mereka. Dalam kejadian kira-kira jam 12.30 tengah malam Khamis lalu, mangsa 19 tahun yang baru sebulan mendaftar masuk ke universiti itu, berjalan seorang diri menuju asrama universiti berkenaan. Dia kemudian dipanggil 2 pelajar senior dan ditarik masuk ke bilik sebelum ditumbuk dan ditendang. “Mereka menuduh saya mencuri semata-mata kerana percayakan bomoh kononnya nampak wajah saya ketika menilik sedangkan saya tidak tahu apa-apa,” kata pelajar itu. “Saya disuruh buka baju dan mengelap lantai dan kemudian disuruh pakai semula baju. Mereka juga paksa saya melakukan tekan tubi sehingga saya menjadi lemah,” Menurutnya, dia tidak melawan ketika dipukul. Disebabkan tidak tahan dengan deraan itu, pada satu ketika dia berpura-pura mengaku mencuri bagi mengelakkan dipukul lebih teruk. “Tidak cukup dengan itu, mereka merampas telefon bimbit, kasut, wang RM50 dan kad metrik saya sebelum dibebaskan jam 4.30 pagi,”

~ada lagi rupa2nya orang2 malah bole kita ketegorikan sebagai terpelajar yg kurang bijak dalam membuat keputusan tentang sesuatu hal malah taksub dalam sesetengah perkara (tapi bukan org kita ba ni)… apa2 je la.. sekedar imformasi dan teladan untuk kita semua.