SANTAI bersama MURALANG JR.

Hidupini Seperti Roda Yang Berputar Dan Dalam Perjalanan Hidupku Kini Aku Belari..!! Andai Kata Satu Hari Nanti Saya Tersungkur Ketika Saya Berlari Di Saat Ini, Saya Pasti Akan Berlari Semula Bila Saya Bangkit Kembali…!!

kinorikatan nu

email : rozanz76@tm.net.my

SELAMAT TINGGAL 2008…!!

TAHUN BARU AZAM BARU.


Selamat tahun baru kepada kawan2 khususnya untuk saudara2 diseluruh Tandek/ Kota Marudu daripada saya. Terlalu banyak yg telah kita lalui selama 365 hari di tahun 2008 suka duka, kegembiraan dan kejayaan sehinggalah kepenghujungnya.. ada yg sudah lepas dan ada yg sangkut lagi… yg sangkut itu kita ‘continue’ untuk yg sudah lepas kita ‘update’ la lagi..
Semoga 2009 membawa satu sinar yg lebih cemerlang dan gemilang untuk masyarakat Kimaragang.. yg terlibat dgn penyusunan deklerasi tu sama2 kita usahakan lagi semoga apa yg kita usulkan di 2008 membawa banyak sinar kejayaan utk kita semua tahun ini.. Semoga kita di kurniakan tuhan kesihatan yg baik dan murah rezeki untuk menempuh 2009 ini dan tahun2 yg seterusnya disamping meningkatkan mertabat bangsa Kimaragang..

Petikan dari ucapan kawan kita : Tidak akan berubah bangsa itu selagi masyarakatnya tidak mahu berubah, tidak akan maju dan kuat bangsa itu selagi masyarakatnya tidak mahu bersatupadu… (sama2 la kita fikir dan menghayati kebenaran kata2 ini)..

KIMARAGAN DI MATA DUNIA…!!

Sodoi doh xmas 2008.

Kemeriahan yg saya rasakan sendiri (syok sendiri la gitu tapi aku mau berkongi ceritanya) walaupun bukan ‘open house’ saya rasa amat bertuah lebih kurang sambutan xmas yg tida sia-sia juga la.. sebab bersama tetamu yg amat istimewa seorang Duta akan datang dari Sabah dan lebih membanggakan dari masyarakat kimaragang (kimaragang bole..!!) cerita yg amat seronok beliau bercerita akan pengalaman serta latar belakang keluarganya yg unik namun beliau tidak pernah lupa dan mengingatkan anak2 bahawa mereka anak bangsa kimaragang, sesuatu yg perlu kita contohi…
Bagi mereka yg malu mengaku org kimaragang (cakap kimaragan low class) lupakan la..
Kau belum update tu bos ku.. sedar la kimaragan adalah 1 bangsa yang tinggi di mata dunia, kimaragang bukan lagi masyarakat yg kebelakang.. katakan lah pada dunia kita anak kimaragang..!! ~itulah pendangan saya kalu ada yg tidak betul kau komen la.. k..

~sama2 lah kita doakan semoga beliau (Tuan kita itu) akan dikurniakan tuhan kesihatan yg baik dan sentiasa di mendapat rahmat tuhan.. amin..

SEKADAR BERKONGSI NASIHAT YG SAYA DAPAT dan SAYA TERUS BUAT..


26 Dec 2008
Merry Xmas..!!

Jika kita ada niat yg baik dan murni segerakanlah nanti fikiran kita berubah tidak jadi la pula…

Saya berkenalan dgn seorg yg tinggi budi pekertinya, beliau berkata kepada saya “ kita org sanggup berbelanja ratusan ringgit malah ribuan ringgit untuk seorg kawan apalagi kepada seorang gadis, tetapi kita sukar mengeluarkan wang walau sedikit kepada org2 yang memerlukannya, kita jarang2 mencari di mana ada org2 miskin atau insan istimewa utk kita belanjakan wang kita kepada mereka” (terasa pula saya.. saya org biasa saja tapi betul dia cakap saya macam kena tembak pula .. ) itu la ceritanya.

~saya percaya kepada kata2 beliau kalu kita ada niat yg baik elok kita segerakan keran apa bila kita berkata nantilah ujung2 tak jadi la jawabnya… kita tak semestinya kaya baru menderma, kita tak semestinya menderma wang ringgit… kita fikirlah sendiri apa yg bole kita sumbangkan… teutamanya yg loaded tu ba kau tau la baa apa kau mau buat tu, tak paya la aku cakap…

Oingin oku waro oh pomimpin kimaragang ugu koi ih YB id iso tadau..

YB N5 yang ku sanjungi.

PEMIMPIN BERJIWA RAKYAT itulah yg dapat saya gambarkan kepada YB kita sekarang, walau sibuk manapun beliau tetap ada masa bersama rakyat tidak kira siapa dia… ketika hari raya ke-2 baru2 ini saya telah menjemput YB ke rumah bapa saya di Damai. Sebenarnya tidak ada jemputan resmi, secara kebetulan saya dari Papar utk menghadiri “open house” yb Rosnah (kini YB Dato) & yb Gulam, selepas bersalaman dgn jemputan VIP termasuk Dato Pairin saya terus bergagas ke Bandau utk bejumpa ahli keluarga demi kewajiban dan 1 kemestian. Saya secara kebiasaan mesti ‘call’ tuan KP kalau datang K.M, KP berkata yg dia bersama rombongan YB menghadiri jemputan hari raya, kemudian saya yg secara terus menjemput rombongan mereka walaupun kedatangan itu lambat sedikit saya amat gembira terutamanya bapa saya hj Zulkifle keran rombongan YB akhirnya datang juga, maafkan saya YB bagi pihak keluarga kerana makanan tinggal sedikit maklumlah keluarga saya pasal makan bolehlah tahan…

Di pendekkan ceritanya saya percaya bukan saya seorang sahaja yg bependapat demikian akan keperibadian beliau malah kebanyakan masyarakat Tandek amnya turut sependapat dgn saya. (jadi mengapa beliau bole tetapi pemimpin yg lain tidak bole.. kau fikir la sendiri).. arapon tokow ih pomimpin tokow mantad id kimaragang waro oh ‘commitment’ ugu ko diti.. ya itu dia….!!

~ Selamat Hari Natal ( merry Xmas & happy new year ) untuk YB yg kita kasihi, semoga beliau dikurniakan tuhan kesihatan yg elok dan dirahmati.. Amin…

Kanapa bah ni Begaraya saja yang kamu kasi… yang tukang Pangkah ini tiada…!!

ISU TANAH LAGI…!!

Hari ini saya sempat makan tengah hari dan minum Japanese tea bersama seorang Doctor sambil bertukar2 pendapat, isu yg menjadi pilihan kami adalah isu tanah di sekitar Tandek khususnya di kawasan masyarakat kimaragang. Saya diberitahu yg ada diantara tanah2 disekitar N5 sudah menjalani proses penyukatan dan ada “Batu” penanda, namun sehingga sekarang permohonan geran masih tiada kesudahan. Begitu juga halnya di kampung saya (Talantang), 23 tahun dahulu satu usaha orang2 kampungku untuk mengerankan tanah mereka telah dilakukan secara bersama dgn kerja sama dari jabatan tanah & ukur Kudat (saya memuji usaha orang kampung ada yg derma beras, wang & sebagainya, aruah nenek saya potong kerbau lagi) apa yg jadi persoalan ialah dimanakah ketulusan dari pihak kerajaan , mengapa sehingga kini tiada status sah untuk tanah2 kami, mengapa geran gagal di keluarkan ? jika dikatakan orang kampug tidak “followup” itu tidak benar, ibu saya sendiri sudah beribu kali turun naik pejabat sama ada k.k, Kudat mahupun K.marudu, dari pengarah tanah yg sudah pencen mahupun yg sekarang, dari bengunan lama dulu ke bangunan yg baru sekarang hasilnya tetap sama.

~masyarakat kampung saya khususnya ditipu dan seolah2 ada pihak atasan yg mengambil kesempatan keatas orang2 kampung…

1 by 1 bah kalu kau berani...!!!

AKU SEKADAR MENYAMPAIKAN.

Malam yg paling bertuah kepada saya, saya di jemput oleh seorang kawan bergelar Prof untuk melepaskan kegembiraan dia bersama adiknya yg memang kawan baik ku.
di samping itu beliau (prof m) sempat berkata kepada saya jika esok hari mengundi kimaragang bole menang jika hanya 1 orang sahaja dari bangsa kimaragang menjadi calon pencabar kerusi ADUN N5 (1 by 1 kalu Berani)… Dan pada musim akan datang selepas itu biarkan lah kimaragan lawan kimaragang tak apa. Saya sekedar menyampaikan manalah tahu mereka yang terlibat dapat merenung lalu mempertimbangkan kenyataan ini dan seterusnya memungkinkan impian ini jadi nyata.. buli ba kalau kau.. “SINTOR
OM MATOG TOKOU” (palis-palis..!! jauhi sikap Tonkuyu mu itu)

ADA-ADA AJE KAU NI..!!

MENAMBAH PERISA DALAM MAKANAN.

Ada orang kata kalu tida minum tiada adat, kalu tida pandai minum tida ikut adat…
habis cerita adat juga yang disalahkan.. he.. he.. he.. itu terpulang kepada setiap individu pada pendapat saya kita mesti minum kalu setakat 2 atau 3 kasa ( jug ) bagus untuk buka cerita / bersosial.. cerita lebih lancar dan lebih menarik umpama menambah perisa dalam makanan.. ( peringatan jangan minum keterlaluan kalu 2 hari 2 malam berterusan itu bukan lagi buka cerita tu suda jadi membuat cerita ) sama-samalah kita fakir…

SEKADAR MENGHIBUR HATI

Ada 3 ekor monyet ( bapa monyet, anak monyet dan datuk monyet ) menyeberang jambatan yang amat usang. Demi mencari makanan di seberang ketiga-tiga monyet itu mempertarukan nyawa untuk mengharungi jambatan itu, agak bertuah 3 ekor monyet itu kerana berjaya melalui jambatan tersebut lalu datuk monyet pun mengeluh dan berkata syukur la kita ber 5 berjaya melalui jambatan itu, anak monyet pun bertanya kenapa datuk cakap kita ber 5.. datuk monyet jawap tida tahu.. bapa monyet juga menjawap mana saya tahu… jawapan ialah monyet mana pandai mengira di cakap aje tu…

BA KAU FIKIRLAH BETUL KA...

CERITA YANG PALING BAGUS

SAYA bercerita dengan kawan2 di kedai kopi teringat saya akan satu slot cerita di radio. “jika saya ada sebiji mangga dan kawan saya juga ada 1 biji mangga dan kami saling bertukar2 buah mangga akan akhirnya saya akan tetap mendapat sebiji mangga, akan tetapi jika saya ada 1 idea dan kawan saya ada 1 idea dan kami saling bertukar2 idea akhirnya saya mendapat banyak idea”. ba.. Kau fakir la sendiri…..

Oh YB Datuk atau YB bila bah kamu mau bersuara membela hak milik kami ini...please..

Dimana hak milik tanah orang Kimaragang…!!
petikan dari ucapan sahabat baik ku….. ya Tuan minta maaf ki sinalin ku…!!

Orang-orang kimaragang merupakan penduduk asal di negeri ini. Mereka telah tinggal di kampung halaman mereka sejak dahulu kala (Begaraya belum lagi ada). Mereka memiliki hak adat terhadap tanah yang mereka duduki dan usahakan. Namun demikian , pembukaan ladang-ladang besar telah mengakibatkan banyak kawasan yang diduduki oleh orang2 kimaragang diceroboh oleh pengusaha2 ladang yang baru datang. Dalam keadaan ini hak tanah adat bertentangan dengan pemilikan tanah melalui geran. Nampaknya hak tanah adat sudah tidak diambil kira dan mengakibatkan ramai orang2 kimaragang kehilangan tanah atau kehilangan perkampungan.

~mengapakah hak memohon geran tanah amat sukar bagi pihak penduduk asal tidak dapat di tunaikan walaupun sudah melebihi 30 tahun dan permohonan merampas tanah orang kampung oleh pihak syarikat perladangan spt Begaraya amat mudah semudah memetik jari…..(yg ini dari saya)!!

Mingkaso oku diti...!!

Ibu dan Anak jalan-jalan.

Pada satu hari seorang ibu membawa anaknya yg berumur 5 tahun pigi d K.k dengan sebuah kereta kancil, sampai di langkon kereta mereka berselisih dengan sebuah kereta 4wd, si emak membunyikan hon keretanya, si anakpun bertanya siapa tu mak? si emak menjawap saudara kita ba tu nak.. kemudian mereka meneruskan perjalanan sampai di kota Belud si emak membunyikan hon lagi, si anak terlihat lembu (sapi) berkeliaran dijalanraya lalu bertanya kepada si emak, mak itu pun saudara kita juga ka..?... @***#@..

~anak yg kecil jangan ingat dia tida tahu apa2 kadang2 mereka lebih bijak dari orang dewasa... ya begitu la ceritanya... hati2 memandu kalu nampak ada sapi..

Noilan nu ka..?

Did you know?

Waking early: in 1787, Levi Hutchins of Concord, New Hampshire, came up with one of the earliest versions of an alarm clock. For the rest of us, it might not have been too attractive. It could only ring at one time 4a.m.

Failed idea: in 1975, scientists developed a featherless chicken, but their big idea was a commercial failure. They discovered it cost more to heat the hen house than it did to pluck all the feathers of the chicken.

UCAPAN DI DEKLERASI TORONGSOKO - En. Hj ZULKIFLE MAJUN


16 dec 2008 Torongsoko Pitas.

eh.. aman Dominic iti..

Gambar diambil semasa deklerasi Torongsoko 2008


Seminar Modal Insan Tandek Ogos 2008.