SANTAI bersama MURALANG JR.

Hidupini Seperti Roda Yang Berputar Dan Dalam Perjalanan Hidupku Kini Aku Belari..!! Andai Kata Satu Hari Nanti Saya Tersungkur Ketika Saya Berlari Di Saat Ini, Saya Pasti Akan Berlari Semula Bila Saya Bangkit Kembali…!!

kinorikatan nu

email : rozanz76@tm.net.my

MASA ITU EMAS DAN JANJI HARUS DI TEPATI…!!

Sorohon Noh Masa Om Kada Tokou No Mangajaji Bang Amu Kajadi.


“Ada orang janji sekejap, tapi berjam2 lamanya. Ada orang cakap On the way, tapi tak sampai2. Ada orang cakap No problem, tapi jadi problem sebab tak jadi. Ada orang cakap dia begitu-begini, tapi yg bercakap tu lebih kurang juga gaya2nya…” inilah perkara yg biasa di kalangan orang2 kita amalkan (bukan semua tapi yg terasa tu “moki maap oku” saya sendiri tak cakap saya tidak begitu tapi saya cuba jangan). palis-palis buang jauh2.. Saya ingin berkongsi cerita tentang masa yg pernah saya baca dari buku Tan sri Lim Goh Tong beliau amat menitik beratkan tentang masa, boleh dikatakan masa itu bagi beliau adalah emas dan segala2nya, malah di setiap pertemuan atau temujanji beliau datang awal sekurang2nya setengah jam lebih awal. Beliau juga ada mengatakan bahawa dengan masa orang boleh hilang kepercayaan dan keyakinan terhadap kita. Itu kata beliau. Yg kita ni kita ikut la apa yg baik walaupun kita orang biasa ka, yg bos-bos tu ka atau Tuan ka ada baiknya kita menepati masa. Ba begitu la ceritanya bilang si Prof saya ingat lagi.. kalu kau sudah di atas ada baik nya kau “tumudung sid sibah toruai” jangan kau tengok atas saja.. nanti tersepak batu.. lebih kurang begitu la ba kan tu..


~apa yang baik kita amalkan, ada yg tersilap antara kita sama2 la kita tegur dan perbetulkan demi memperkasa bangsa dan masyarakat kita, misal kata saya yg tersilap saya mohon diperbetulkan dan terima kasih dari siapa2 saja.. “kau adalah teman sejati ku kalau kau betulkan kesilapan ku” terima kasih…!!

6 comments:

  1. Junid Bin Gunsalam said...
     

    zan..
    saya memang setuju tu, masa itu penting. jangan maain2 dengan masa. saya pun pantang kalu terlajak masa. hahah
    http://n5tandek.blogspot.com

  2. Rozan M said...
     

    ya tuan.. ada juga kwan kita selalu gitu kan ha ha ha.. kita tida menyindir tapi kita tegur dia (klu di ternampak ulasan ini).. sbab di aset besar kita, kita mau yg terbaik dari pemimpin org2 kita..

  3. SANGURU said...
     

    Tak tau apa nak dibetulkan. Cuma..."segala-galanya" atau boleh juga "segala2nya" bukan "segalah2nya".hehehe. HURUF "H". Apakah ini melayakkan saya menjadi "teman"? Kawan bisa pun ok bah. (Adakah sdr. dapat tunjukkan dimana pula silap (sengaja disilapkan) saya? - SEKADAR SATU USIK-MENGUSIK PENGERAT SILATURAHIM...

    25/1/2009. 04:18 AM.

  4. muralang jr. said...
     

    terima kasih sanguru, nasalaan ku irih.. tq..

  5. Jedol said...
     

    Aso iee ot masalah kosilapan mongija. Ieemo ka disai dot blog ot otulid ot poonulis. Nga pasal janji, aso iee ot masalah ong popelo dot "Aii boss. Alambat oku saabat dalam 15 minit." Antawa "Boss. Waro ot emergency ku biano. Wooyoong misambat kito dot hari .. kumembagu oii". Nga koobiasaan tokow nopo, paga to koruang kaa daton "Aso iee to ot masalah dot alalaabat saabat. Kakatuk no ma dot koruang ong rumasangno." Tapi ong sumambat tokow tulun suwai (urang puti lah katakan), sanjaam po ot posambatan korikot tokow no. Memang aso ot keadilan, koni oii?

  6. Rozan M said...
     

    banar iri prof, nga amu mari kasanag doh ginawo ki bang tadau-adau no alambat (terutamanya ih bos2 kasambat di pekaraja waro nopo alasan do alambat).. he he he...

Post a Comment