SANTAI bersama MURALANG JR.

Hidupini Seperti Roda Yang Berputar Dan Dalam Perjalanan Hidupku Kini Aku Belari..!! Andai Kata Satu Hari Nanti Saya Tersungkur Ketika Saya Berlari Di Saat Ini, Saya Pasti Akan Berlari Semula Bila Saya Bangkit Kembali…!!

kinorikatan nu

free counter

email : rozanz76@tm.net.my

BLOG KIMARAGANG BUKAN UNTUK MENGHANCURKAN BANGSA KIMARAGANG

YO’KU TULUN KAMPUNG MOMOROS N’GA CARA KAMPUNG.

Saya di lahir di kalangan masyarakat dusun Kimaragang dan menjadi anak2 serta pewaris bangsa Kimaragang. Hidup dan membesar di daerah Tandek yg serba kekurangan kalau time dulu2 (hero lumba kerbau dan lumba basikal 26/28 kalu di kampung saya) bole la dikatakan dibesarkan dengan usaha menanam padi, sawah padi yg di usahakan oleh si Guss sekarang (jalan ke rumah nenek Mojingkin) menjadi saksi dimana kami satu ketika dahulu membantu mama ‘mongoguring’ atau bila tiba menuai padi menabit (atau pun yg pakai langaman tu tida tau apa di panggil) o’ngo pigis mari oh tunturu kih. Apapun hari ini saya percaya emak dan bapa bole mendabik dada dengan pencapaian anak2 mereka. Jika di bandingkan antara kami bertiga anak lelaki (cawangan si bapa di Talantang) memang saya yg terbelakang (tidak paya la di sebut mengapa sb bikin malu saja) apapun sesuatu yg menjadi kebanggaan saya ialah saya anak kimaragang, anak hj. Zulkifle @Muralang Majun. (bukan meninggi diri) kalu di buang di daerah manapun di Sabah tidak akan mati kebulur kerana saya ada semangat dan diasuh untuk berdikari oleh orang tua saya.

Hari ini 18 mei.2009 saya amat berbangga lagi kerana di beri kepercayaan oleh rakan-rakan saya terutamanya tn hj Jonathan, tn Jefree, Christoper mandut, tn Abdl Lattif dan rakan-rakan lain (maaf ki tidak di sebut semua) utk menyampaikan permohonan kepada R.O.S. sebagai PERTUBUHAN KIMARAGANG MALAYSIA (KIMARAGAN). Apapun ini adalah langkah permulaan langkah seturusnya adalah tanggung jawap kita semua (KP diminta la follow up juga kalu bukan dia tida bole jalan tu). Sesuatu yg tetap menjadi ingatan saya ketika ucapan akhir bapa saya time deklarsi Torongsoko “saya ibarat membuka tanah dan merantis tanah, anak2 dan cucu2 saya ini adalah pewaris dan penyambung kepada usaha saya”.. apa yg saya rasakan sekarang adalah saya seperti diri bapa saya “saya sudah memulakan dengan mendaftarkan Persatuan kita atas bantuan dan Usaha2 besar rakan2 dan saudara2 saya, dan saya minta pula saudara2 saya membuat kesinambungannya untuk membangunkan Persatuan kita”

# ulasan tn Jon tadi sebelum ke Johor (saya jumpa minta sign) saya mulakan ini untuk anak2 bangsa saya dan pandai2 la kamu mengaturnya saya hanya AJK penaja.

# 14mei.2009 yg menjadi pendorong saya (dari tn. Pengerusi) yg lama itu mendraf perlambagaan dan yg menghantari itu seharusnya cepat jadi (saya hanya tukang hantar seharusnya cepat).

# saya secara peribadi jika ada perjumpaan atau meeting saya jadi tukang hidang bagi2 minumanpun tida apa yg penting saya ada menyumbang sesuatu untuk bangsa saya.

~ sesungguh saya adalah insan biasa dan orang Kimaragang, saya mewakilkan diri saya untuk rakan2 dan saudara2 atas usaha mereka yg di pandangan sinis (tida tau dia orang setuju ka tida saya jadi wakil) dan kepada satu pertanyaan, apapun yg tersilap dan menyinggung perasaan orang lain adalah dari saya dan bukan dari sesiapa..

Mari kita lihat… MANA DIA…?

PERTUBUHAN KIMARAGANG MALAYSIA (KIMARAGANG).

13 comments:

  1. IsOn said...
     

    Teruskan usaha yang baik. Semoga ianya dapat terus memartabatkan bangsa Dusun Kimaragang ke satu tahap yang lebih dibanggakan berbanding sebelum ini.

    Kalau dapat nanti tolong postkan AJK PKM (Kimaragang) ni supaya kita semua kenal dan memudahkan urusan pada masa akan datang.

    Bagi saya, usaha yang baik kenapa mesti diketepikan. Cuma harapan saya ialah seperti komen saya dalam blog 'My Dream', Pertubuhan/Persatuan baru ini perlu bertindak untuk mendapatkan keselarian dengan persatuan2 Kimaragang sedia ada.

    Persatuan2 sedia ada pula perlu juga terbuka untuk menerima kehadiran persatuan baru ini supaya masing2 tidak saling menjatuhkan satu sama lain melainkan ada persefahaman untuk bersatu. Terima Kasih.

  2. NONG said...
     

    Salam Bro.Rozan..
    Saya sangat tertarik dengan posting ko ini.
    Bagi saya,kewujudan blog tidak kira blog apa pun adalah sesuatu kearah perkongsian.
    Demikian juga kewujudan blog Kimaragang yang bagi saya salah satu usaha kearah memartabatkan,memperkenalkan dan mengangkat Suku Kaum kita yang merupakan suku kaum paling besar di daerah Kota Marudu ini.Kalau bukan kita siapa lagi yang harus memikul tanggungjawab dan memainkan peranan dalam mengangkat bangsa kita untuk lebih dikenali. Seharusnya kita harus bersyukur dengan adanya individu2 dan kumpulan2 yang secara sukarela mengkaji,mengetahui seterusnya memperkenalkan Kimaragang di mata dunia..
    Nasihat saya kepada sesama kita iaitu Kimaragang,janganlah menghentam sesama sendiri semata2 untuk mendepankan diri sendiri.
    Kowosian ong misompuru tokou nono id kowosian om miseso ot gianwo. Aso tatarati ong masing2 nga sumasak miogugulu.Ujung2 mongiit nopo nono dot tunturu.
    dadi,ong yoku kie..koginawaan ku ong waro ot piupakatan daton kikiawi.
    Om..usaha dikalangan cendekiawan kita dalam memartabatkan Kimaragang harus dipandang mulia oleh Bangsa Kimaragang.KALAU BUKAN KITA,SIAPA LAGI YANG HARUS MENYOKONG BANGSA KITA SENDIRI.

    Salam Kimaragang

  3. Rozan Zulkifle said...
     

    1. Hi.. dr... apakhabar? setahu saya
    yg sah berdaftar buat masa ini hanya 1, dan kita semua tahu bukan semua orang kimaragang bole menjadi ahli.

    2. nanti akan saya usahakan, tanya kepada setiausaha. tpi itu baru AJK penaja ba tu akan di struktur semula dan nasihat dari R.O.S. perlu AJK ramai sedikit kerana Malaysia (kami minta nasihat dulu sebelum saya buat tu)

  4. Rozan Zulkifle said...
     

    hi Nong..
    saya setuju cakap2 kau tu.. tapi kadang skop publish kawan2 kita tu terlalu besar dan bole membawa kepada salah faham apapun.. bagi saya klu ada yg silap saya sedia minta maaf,
    tajuk blog saya hari ini memang lari sedikit sebab tengah saya sibuk urus sana sini saya terbaca 1 ayat yg saya terasa sedih bila membacanya apapun saya menyumbang sesuatu utk bangsa saya, jadi atau tida lain cerita.
    tajuk lari namun satu peringatan utk kita bersama "BLOG KIMARAGANG BUKAN UNTUK MENGHANCURKAN BANGSA KIMARAGANG"
    minta maaf la kepada saudara2..
    apapun saya bukan sekadar bercakap.. jadi atau tida jadi saya dan saudara2 saya suda cuba yg terbaik..

  5. BUNG ADI said...
     

    sdr, semalam seorang anonymous ziarah untuk meluah rasa di blog peribadi saya http://yomogun.blogspot. Berbagai soalan beliau telah saya jawab seada-adanya. Beliau juga meminta saya ziarah di blog sdr. Oya, maafkan saya sebab sekian lama tidak sempat ziarah semua blog kaum sahabat/keluarga termasuk blog sdr. Sehinggakan tidak tahu perkembangan terkini tentang persatuan ini. Benar, semalam baru saya mengetahuinya. Tahniah atas kepercayaan dan semoga Kimaragang bertambah kuat. Dari dulu saya yakin, pertambahan NGO di KM adalah baik dan tidak semstinya membuat orang KM berpecah. Bagus juga ada beberapa grup agar lebih banyak pengkhususan boleh dibuat, dan badan-badan itu boleh pula digembleng bagi mana-mana visi dan misi yang ada persamaan. So, teruskan!

    Tentang entry sdr kali ini, saya agak binggung da tertanya-tanya, tapi sdr tentu ada sebab memberi tajuk demikian. Tajuk apapun memang memainkan peranan besar. Tapi itu saya tidak mahir komen.

    Setelah membaca entry-entry sdr, saya tidak pula nampak "kemarahan" sdr kepada saya sebagaimana anonymous nyatakan. saya jadi serba salah dan tertanya-tanya. Apapun ia bukan satu masalah besar. Sekali lagi, teruskan.

  6. Anonymous said...
     

    kada rumosi toboh..mangai nopo dikoo polonduo..yokoi tulun kampung..mogintong om mongindad nopo..amu kawasa mundang tu..ikoo kiongo sikul tasawat.


    tulun sonsogon

  7. Rozan Zulkifle said...
     

    salam sanguru...
    benar sekali tekaan kau tu saudara tentang tajuk entry saya kali ini.. biarpun isi dan kulit lain2.. mesejnya 1 jgn lah kita menghancurkan sesama sendiri dan blog kimaragang jadi medan org kimaragan bertikam lida pula, teguran dan nasihat (sangat Baik) tetapi biar tepat jgn sampai kita semua terkena tempiasnya (kalu pisang setandan ada yg "norunoi" kita buang yg rosak tu je jgn buang setandan) lebih kurang la, kau lebih tahu ba tu moki maaf k pandai2 la pula buat komen..

  8. Rozan Zulkifle said...
     

    salam Anonymous..
    jgn kau begitu ba (tulun sonsogon..?) kita sama saja cuma tida serupa saudara2 saya banyak di sana tu berti sayapun org kamu juga.. hari tu saya balik kampung kawan2 d sana punya laju jari d org sms sayapun terkejut.. dulu dan sekarang suda jauh berbeza kau dapat masuk d blog kami tandanya kau memang hebat..

  9. IsOn said...
     

    Aransak iti pituturanan sitid sulap nu biano pinsan.

    Sabanar no nempurasan kuno ilo tulu diti posting nu om iti suwang... Mimang ko kopisuwai sabat nga ugu ko it noreetan nu seso i ot korikoton tu mangangat daton kikiawi miseso ot ginawo.

    Tinomod kuno yoku dot iti suwang no ot sinimbarku tu aso i ot nunu om nunu sid dogon dot korualan ginawo diti. Banar ino boros nu dino om ilo simbar tongo kinoruangan siti.

    Wowosion daton bo... ;)

  10. BUNG ADI said...
     

    Hmm, mcmna mo cakap ya. Susah bah tuan. Cara saya menulis memang agak tergantung tetapi mudah diteka juga oleh orng-orang macam kita (yang ada blog). Andaian saya, pembaca yang bijak, mampu meneka dengan tepat bahawa bukan dirinya yang dimaksudkan lebih-lebih lagi kalau merasa bahawa dirinya memang bersih.

    Ya...andaian saya salah. Atas kesalahan itu, saya memohon maaf. Saya perlu mengubah cara penulisan barangkali. Akan saya cari kaedah yang lebih baik. Inilah hikmah "pergeseran" pendapat ini.

  11. Rozan Zulkifle said...
     

    hi dr...
    miseso ot ginawo. itu yg sebaik2nya..
    sokiro om ikau waro idea, yoku waro 1 idea, tongo kinoruangan wara ot idea bang piumpugon tokou nga mimang ko kosiliu do't 1 ot paling tawasi mari ki..

  12. Rozan Zulkifle said...
     

    salam sanguru..
    "Mari kita lihat… MANA DIA…?"
    saya sengaja letak perkataan itu dalam blog saya kali ini kerana saya rasa tercabar dgn perkataan itu bukan bertujuan utk timbulkan isu. Apapun saya jenis orang yg takut menonjolkan diri kerana saya tahu kemampuan saya, mudah diajak berbincang jika dgn cara baik dan jika di amanahkan utk sesuatu demi kebaikan bersama pasti akan melakukan dgn sungguh2..
    pada mulanya tida terlintas langsung di fikiran saya utk megumumkan tentang pendaftaran PKM. bila saya melihat perkataan "orang-orang persatuan sering bermain kata-kata" terasa juga saya akan ketajaman perkataan itu (sayapun org persatuan juga..)

  13. Rozan Zulkifle said...
     

    Melihat kepada suasana blog2 kita..
    apapun yg terjadi hari ini memang sesuatu yg indah. bila ada pergeseran baru ada kesepakatan tetapi tida baik di amalkan selalu.. istilah dalam hidup saya mudah sahaja saya senang memaafkan orang dan tidak suka berdendam, saya suka berkawan tida suka ada musuh walaupun seorang.. yg pakai nama Anonymous jgn pula lebih2 (ada juga Anonymous yg bagus bah ni).. cukupla tu..

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent