SANTAI bersama MURALANG JR.

Hidupini Seperti Roda Yang Berputar Dan Dalam Perjalanan Hidupku Kini Aku Belari..!! Andai Kata Satu Hari Nanti Saya Tersungkur Ketika Saya Berlari Di Saat Ini, Saya Pasti Akan Berlari Semula Bila Saya Bangkit Kembali…!!

kinorikatan nu

free counter

email : rozanz76@tm.net.my

I 'M PROUD TO LOSE...!!

Saya ke Maybank hari ini untuk mengeluarkan sejumlah wang di akaun ASW2020 saya. Selalunya isi borang dulu baru ambil nombor tapi hari ini terus beratur di kaunter 7. Orang cakap senyum itu sedekah sayapun senyum la dengan cashier (sumandak) saya rasa dia ni orang baru sebab saya ni dikira pelanggan tetap la di situ, dia kelihatan agak malu2 sedikit. Selepas urusan saya selesai sayapun beredar, melihat jam di handphone suda jam 1pm saya menelefon kawan dan sempat juga makan tengah hari bersama.

Saya kemudian menuju balik ke tempat kerja sekitar jam 2pm, setibanya saya di lampu isyarat UMS saya membalik2 kepingan buku akaun saya sambil berkira2 bila la dapat “claim” ni, tadi ke Likas juga jumpa kawan sambil tanya pasal claim tapi belum lagi katanya mau tunggu bos ke KL, angka2 yg tercatat dalam akaun semangkin kecil jumlahnya… tapi kali ini bila saya perhatikan sebaliknya yg terjadi angkanya berganda pula (sepatutnya berkurangan) saya berhenti di tepi jalan sebentar (berfikir la tu mau kasi balik ka tida) saya check borang.. dia bagi borang untuk masuk duit.. saya check buku sekali lagi (sah memang duit terlebih) macam tiada percaya dgn apa yg terjadi adalah dalam 5 minit saya berfikir saya call kawan yg sama2 makan tadi di cakap “jangan la ba kasi balik” macam mau2 juga saya rasa tetapi akhirnya saya mengambil keputusan saya sendiri.. saya pergi ke bank dan mengembalikan wang itu (sumandak tu berkali2 mengucapkan terima kasih dan macam mau nangis suda).

Apa yg terlintas di fikiran saya time tu..

1. kalau saya ambil ni duit apa akan terjadi dengan cashier tadi (berbulan2 gaji dia saya rasa berbandig duit yg ada tu) ada kemungkinan sesuatu yg tidak baik akan berlaku kepada dia.

2. walaupun time gawat saya (claim belum masuk) saya rasa duit tidak banyak menguntugkan/membantu saya…

3. dan saya teringat kata2 kakak saya di kg Damai “bapa banyak tolong orang2 kampung dulu sebab itu anak2 dia mau di cakap terlalu senang dalam kehidupan pun tida tetapi boleh la dibanggakan” (am’ie oh susah nga oh bule la).

Apapun saya gembira dengan keputusan yg telah saya buat setakat hari ini walaupun saya rasa sayang tu duit saya kasi balik (kawanpun telefon suda tanya apa macam malam ini mau ke mana…)

~saya teringat tentang cerita kawan saya lama dahulu yg kerja di Bank hilang 5sen mau sampai pagi diorang mencari katanya… bayangkan kalu saya tidak kasi balik tu duit rasa2 nya ada yg belum balik dari kerja hari ini.. (anyway I'm proud to lose today) kita menolak tuah hari ini tak mengapa sekurang2nya saya bule tidur lena mana tahu mimpi nombor dan jadi kaya esok… good night.. tompinai…!!!

15 comments:

  1. IsOn said...
     

    You made the right decision bro. ;)

  2. Umar Safri said...
     

    syabas, tindakan yg bagus dan amat tepat. ikhlaskan diri, insyaallah DIA akan gantikan sesuatu yg jauh lebih berharga suatu masa nanti...

  3. Rozan Zulkifle said...
     

    thanks dr.. saya ke labuan hari 5 ini jumpa tuan Jon (pengarah Labuan suda) lama betul suda deklarasi Torongsoko kita tu tpi tiada kemajuan.. kalu ada apa2 program nanti saya akan suruh ipar saya (tn Jefree) jemput kau k... kita perlukan tenaga profesional macam U menyumbang idea (kami ikut saja)..

  4. Rozan Zulkifle said...
     

    Selamat datang ke "sulap" saya saudara Umar..

  5. IsOn said...
     

    Ngam laitu. Saya pun tertanya2 juga.

    Sebenarnya mula2 saya buat blog 'kimaragang wagu' saya tu adalah kerana kesinambungan semangat semasa bengkel/seminar kita di Torongsoko tu.

    Syukurlah hari ni ramai orang2 kita yang dah aktif blogging dan mempunyai kesedaran untuk memperjuangkan bangsa dan bahasa Kimaragang.

  6. AragangTandik said...
     

    tahniah - Baik akan dibalas baik juga, InsyAllah.

  7. Rozan Zulkifle said...
     

    mudah2an saudar Aragang.. kadang2 kita tida senang hati jika kita terambil barang2 yg bukan kita punya walaupun ia menguntungkan..

  8. PENYIRAM BENJIN said...
     

    awasi nogi naan nu pogulio it siin tu sokiro ong pinakai nu..elaan dalo leed om ikau nga asansara nono...buli taan ko tu nokodos nu it tiwow nu om ojujur ko.muda mudaan ata'akan ko dot barakat om rojiki.

  9. JMimie said...
     

    nakalaga oku biano siti oi kamaman:)
    awasi iti tuturan nu..bg byk org, bukan senang mau melepaskan 'tuah' yg tiba2 dtg bergolek di depan mata spt pglman dlm cerita ini. Satu tauladan yg sgt baik!

  10. Rozan Zulkifle said...
     

    JMimie, kirim salam dgn keluarga d sana k saya ni jarang pigi ke sana.. selalu juga d Bandau tapi sampai Tandek saja(jumpa Bapa).. nway saya doakan agar keluarga d sana semuan baik2 & sehat..

  11. Rozan Zulkifle said...
     

    (saudara)TULUN KIMARAGANG.. banar eh boros nu elaan dalo leed, om sokiro amu poma elaan nga monusa tokou dih pakaraja (sama2 tokou cari makan).. muda mudaan saudara..

  12. DocJjs said...
     

    Our world needs more people like you!

    Bukan 'kehilangan' tetapi mendapat berkat yang lebih!

  13. Rozan Zulkifle said...
     

    DocJjs.. welcome to my blog...

  14. Redzuan said...
     

    saya pun pernah alami pengalaman yang sama... cuma situasi berlawanan lah... masa tu saya masih kerja di sipitang, satu hari saya ke bank mahu masukkan duit dalam Amanah Saham... entah kenapa pekerja tu kasih keluar pula jumlah yang sama dari akaun saya...mana saya tidak mengamuk....dari mood happy2 tiba-tiba marah... selepas urusan pembetulan di buat dan bila sampai sudah ke rumah...saya fikir2kan balik kenapa hal itu boleh berlaku... ingat punya ingat...barulah saya perasaan apa sebabnya... pekerja tu tidak ada penumpuan sepenuhnya... dia sibuk promosi itu loan bank bg pelaburan ASB kepada saya.... jadi kesimpulannya "mesti ada sesuatu yang menyebabkan pekerja itu salah key in" dan andaikan dalam kes kau ni pula: mungkinkah itu sumandak terpaku lah sama kau masa tu, jadi dia lupa masukkan kod yang ngam!!! cuba kau fikir2 balik, ada betulkah andaian aku atau tak???

  15. Rozan Zulkifle said...
     

    saya tegur biasa2 aje ba.. itu saja.. biasa la org usahawa cakap org berbudi kita berbahasa.. senyum itu 1 sedekah jadi jgn lokek dgn senyuman.. Tompinai..

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent