SANTAI bersama MURALANG JR.

Hidupini Seperti Roda Yang Berputar Dan Dalam Perjalanan Hidupku Kini Aku Belari..!! Andai Kata Satu Hari Nanti Saya Tersungkur Ketika Saya Berlari Di Saat Ini, Saya Pasti Akan Berlari Semula Bila Saya Bangkit Kembali…!!

kinorikatan nu

free counter

email : rozanz76@tm.net.my

ISAI AMUH RUMOSI SAWOH PANGAKAT KOU LONGONG...!!!

Beberapa minggu yg lalu saya menghadiri satu meeting dan makan malam, berlangsung sekitar 6pm hingga 11pm, biasa la kalu pihak tuan2 ni kalu suda bercerita banyak saja isu yang bole diketengahkan masalah Negara la katakan yg kurang di senangi oleh setengah2 orang rumah (puan2) bagi yg dah kawin.

Inilah di antaranya yg menjadi persoalan puan2 mengapa lambat balik, “apa bah guna meeting kamu ni buang karan (masa) saja..??” ini adala diantara perkataan yg cukup popular oleh puan2 kita.

Ada seorang kawan tu phone di balik2 bunyi saya bukan la nak cakap apa tetapi tentang kesibukan dia tu (nasib la saya tida macam dia tiada orang mau mencari palis2..) kawan tu ada 2 phone sedang di online yg phone satu lagi berbunyi dan dia minta kebenaran untuk telephone balik untuk menjawap panggilan yg ke2 dan si bos ni pigi sana jauh2 jawap panggilan (untuk dapat lain lebih clear mungkin) kami semua di sana faham la saya rasa… sekembalinya si bos ni di meja kami tu ada tuan kami tu menyampuk “siapa yang takut bini angkat tangan..?” semua diam ketawa masing2 tiada yg mau angkat tangan, tuan berkata lagi “bule tahan kita ni semua tiada yg takut bini, “Saya bukan la takut bini tapi masalahnya bini saya tidak takut sama saya bah” ketawa kami dengan kenyataan si tuan kami tu, sambungnya lagi “jadi lain kali bagus kita bawa bini2 kita turut serta dengan program kita”.

~bagi pendapat saya begini la kehidupan seorang lelaki banyak bersosial dan menghabiskan masa dengan kawan, saya tidak pernah rasakan saya membuang masa dengan setiap pertemuan saya dengan kawan2, saya bole umpamakan setiap pertemuan itu umpama sambil menyelam minum air. Saya teringat akan pertemuan dengan kawan di kedai kopi sehingga jam 4 pagi saya tida perna rasakan pertemuan itu sia2 kerana saya dapat banyak idea dan cerita yang membuka minda dan menjadi motivasi kepada saya.. sesungguhnya pertemuan itu sia2 jika kita tidak mengaturnya dengan baik, namun jika pertemuan itu sesuatu yg sehat dan digunakan sebaik2nya saya yakin kita bukan la orang2 yg membuang masa…..!!! dan sesuatu yg pernah sahabat saya nasihatkan kepada saya “kalu kita ada 1juta jangan habiskan hari ini. kita bahagi2 kan untuk kita nikmati pada hari2 yg seterusnya” … renung2kan apakah ertinya kata2 ini (bagi saya suda ada kefahaman tersendiri untuk kata azimat ini).

17 comments:

  1. Furen Laoshi said...
     

    Adui...katawa saya sendiri baca entry ko Rozan..bini tidak takut sama suami-hehe...kalau bini cari tu tanda sayang la. Sekali sekala `getaway' tu bagus untuk kesihatan..tapi kalau hari2 tu, itu namanya 'runaway' sudah tu.

  2. Raja Mogudan said...
     

    aiks nah sepa tu kwn ko tu sya agak2 PKR tu kan LoL

  3. Anonymous said...
     

    bukan takut sama bini...tapi hormat bini bah itu. Apapun kenalah belajar seni memujuk bini...kalau balik lewat, pandai-pandailah cari alasan yang baik punya.

  4. Rozan Zulkifle said...
     

    yes Kudingking.. kita mesti hormat bini.. kita tida mau bini marah (nanti lekas tua).. apapun saya mau belajar itu alasan balik lewat... ha ha ha..

  5. Rozan Zulkifle said...
     

    bosku (Srixon) tekaan kau salah kali ini.. cuba teka lagi kalu betul saya belanja minum kopi...!! (main2 k jgn marah) tapi memang betul PKR tiada dlm ini cerita.

  6. Rozan Zulkifle said...
     

    hi Furen "siou" lambat cheak comments ini kali sebab saya outstation.. apapun betul cakap kau tu.. he he..

  7. -m.i.r.a.c.l.e- said...
     

    Sdr Muralang Jr,
    Komen saya mungkin tidak dipersetujui ramai. tapi niat saya hanyalah sekadar berkongsi pandangan dari seorang wanita untuk lelaki. lelaki-lepas kawin,hubungannya tidak terputus dengan kawan2 atau dgn kata lain dia bebas buat pilihan bila mahu jumpa kawan2, di mana, dan bila ingat balik rumah. perempuan-lepas kawin 1st laki kemudian baru kawan2.most perempuan begitu. jadi,perempuan tidak berpeluang jmp kawan2 perempuannya sebab masing2 sibuk dengan laki. kalau jmp kawan lelaki jadi masalah la pula nanti kan...
    bagi saya,saya benarkan laki saya jumpa kawan2 dia sampai pukul berapa pun... malah saya galakkan dia jmp kawan2 dia. tapi harus diingat bila sudah ada green light tu jangan la sampai lupa bini di rumah. nanti buruk padahnya...

  8. Rozan Zulkifle said...
     

    -m.i.r.a.c.l.e- saya sokong kau 100%.. betapa happy nya laki kau saya tida dpt bayangkan.. sebab kau tu memahami dia.. apa pun bukan semua wanita macam kau yg open.. apapun saya setujuh dgn kau yg dah dapat green light jgn lupa bini d rumah..

  9. Raja Mogudan said...
     

    sya tau bah tu geng si KP (Christ) pasti ngam ini kali ko kasih belaanja sya makan sana Marudu Inn saja LoL

  10. Rozan Zulkifle said...
     

    kp takut bini ka?.. salah lagi.. ba baru 2 kali salah.. lagi 1 kali salah kau mau belanja saya suda ni..

  11. Raja Mogudan said...
     

    sya tau kalau mcm tu geng si Yb. Dr. Maximus J. Ongkili, bini dia tdk takut sama dia LoL

  12. IsOn said...
     

    Hee... Bagi saya, isteri (tidak suka guna istilah bini) harus dikasihi dan disayangi. Bukan takut isteri, tapi tidak mahu pasal jumpa kawan2 saja berlaku perang saudara di rumah sendiri. Bilang si Furen, mesti ada belas kasihan. Jangan garang betul. Hehe...

  13. Rozan Zulkifle said...
     

    bosku.. saya dgn dato Max tida gitu rapat so tida bole duduk 1 meja..

  14. Rozan Zulkifle said...
     

    1. welcome.. dr ison betul juga kau cakap tu, tapi kita ni kadang2 biasa pakai itu perkataan.. (minta maaf la kpd yg tida suka)
    2. tapi macam kami ini susah bah kalu tida jumpa kawan2.. jalan2 cari makan la katakan.. kadang2 dari kawan tu yg baru saya (family) dapat makan.. he he he.. isteri harus faham & percaya dgn suami itu yg paling penting kan dr..

  15. IsOn said...
     

    Hehe... kalau gitu punya pasal, isteri kena bagi green light la. milom tu amu kaakan. hehe...

  16. Nunu Nopolah said...
     

    susah betul mo komen ni..

  17. Anonymous said...
     

    How Are You? tida susah.. komen saja.. yg penting kita suarakan paendapat masing2.. he he..

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent