SANTAI bersama MURALANG JR.

Hidupini Seperti Roda Yang Berputar Dan Dalam Perjalanan Hidupku Kini Aku Belari..!! Andai Kata Satu Hari Nanti Saya Tersungkur Ketika Saya Berlari Di Saat Ini, Saya Pasti Akan Berlari Semula Bila Saya Bangkit Kembali…!!

kinorikatan nu

free counter

email : rozanz76@tm.net.my

SABAH BUKAN LAGI UNTUK ORANG-ORANG SABAH

Sabah Seharusnya Untuk Orang-orang Sabah.


Kebanjiran kontraktor bukan dari Sabah khususnya dari semananjung menyertai tender yang seharusnya untuk orang2 Sabah (kerja yg orang Sabah pun bole buat) bilangannya semakin banyak, ini memberikan lagi kesukaran bagi kontraktor yg berstatus rakyat Sabah ditambah lagi dengan situasi kedudukan pengarah atau jawatan2 penting yg bukan dipegang oleh rakyat Sabah sendiri, kalau dulu adalah orang yg berselogan Sabah untuk orang2 Sabah tapi sekarang macam suda hilang entah ke mana. kerajaan Sabah seharusnya perlu putuskan agar kontraktor dari semananjung tidak bole mengikuti tender untuk semua kerja2 yang seharusnya dinikmati orang2 Sabah.. mungkin projek yg besar2 tu bole la diberi kelonggaran sedikit atas alasan kita tidak mampu melaksanakannya, tapi kerja2 seperti pembersihan, membekal barang2 dan kerja2 yg statusnya orang Sabahpun bole buat buat apa mau panggil orang2 dari semananjung. Mungkin sesuai la kalu hal ini ada yg ambil tahu dan di debatkan di DUN atau Parlimen bagi mencari jalan penyelasayan nya tapi siapa yg berani a… sedangkan ini adala di antara permasalaan yg dihadapi oleh rakyat Sabah khususnya yg menceburi bidang yg saya maksudkan.. Semoga tersiarnya permasalan ini maka wakil2 rakyat kita akan ambil tahu dan membela nasib kita...!!! kalu tidapun orang2 kuat wakil rakyat kita yg mengikuti blog ini sampaikan kepada YB ka, Dato ka, Tan sri ka... bahawa begini la situasi yg di hadapi oleh rakyat Sabah sekarang.

6 comments:

  1. Anonymous said...
     

    Terima kasih kerana menyuarakan perkara ini.
    Saya tidak tahu pula berkenaan masalah yang dihadapi oleh kontraktor Sabah. Pandangan saya, kontraktor dari Sabah perlu diberikan keutamaan untuk melaksanakan kontrak. Mengapa pula org Semenanjung perlu datang di Sabah untuk mengambil kontrak yg sepatutnya untuk kontraktor Sabah. Ini tidak adil!!!. Kalau ada projek besar2 pun (cth: kos billion/ratusan juta), kontraktor Sabah juga perlu diberi peluang untuk melaksanakannya. Jika tidak berkemampuan, maka kerajaan perlu menggalakkan konsep joint venture, yg mana kontraktor dari Sabah bekerjasama dengan kontraktor dari Semenanjung untuk melaksanakan projek. Ini bertujuan supaya kontraktor dari Sabah mempunyai pengalaman dan memperolehi keuntungan bisnes.
    Satu lagi cadangan saya, kontraktor bumiputra bertaraf kelas F PUKONSA perlu dibenarkan untuk membuat kerja kelas F PKK. After all, kursus adalah sama dan sijil dikeluarkan oleh badan yg sama iaitu CIDB. Perkara ini memberikan peluang kepada semua kontraktor samada PKK atau PUKONSA terlibat dalam tender kerajaan. Ini seterusnya membuka peluang persaingan yg sihat.
    Jika sekiranya kenyataan saudara ini ada asasnya, sila kumpulkan dokumentasi sebagai bukti dan serahkan kepada saya untuk tindakan selanjutnya.
    Sabah for Sabahan!!

  2. Raja Mogudan said...
     

    sedangkan projek2 umpamanya jalan2 kalau dulunya Majlis Daerah telah diserahkan kepada "Syarikat Kekal Mewah" selama 15 tahun dan projek2 dari JKR telah diserahkan juga kepada "Syarikah Golbanica" selama 15 tahun yang mana kedua2 syarikat tersebut adalah proksi org politik dari BN - Barisan Najis

  3. Anonymous said...
     

    1. tq dr kerana perihatin dgn kami kau la harapan kami utk mendapat nafas baru.. good luck & wish you all the best.. sabah utk org2 sabah, kimaragang pun harus utk org2 kimaragang...

    2. ya bos.. rakyat sabah tinggal di negeri sabah yg kaya, menteri, wakil rakyat & the gang semua kaya yg miskin rakyat sabah..

  4. Unknown said...
     

    Zan...

    Rasanya bagus juga cadangan dr Jurin ni... Tapi bagi pendapat saya, cara yang mungkin berkesan ialah dengan cara menetapkan prosedur baru oleh Pihak berkuasa tempatan bagi mengenalpasti profail pemohon lesen. Jika bukan tempatan, jangan kasi lesen...amacam.

    Tapi....walau macam mana sekali cara kita menghalangnya, memang mereka sentiasa ada jalan untuk mendapatkan projek2 di sabah. Mungkin disebabkan oleh dasar integrasi nasional...banyak ketua2 jabatan datangnya dari seberang. Tak tau la. Semoga anda sentiasa tabah untuk bersaing dengan syarikat lain. Semoga rezeki anda akan dipermudah oleh yang maha kuasa.

    Selamat Maju Jaya.

  5. Rozan Zulkifle said...
     

    hi Bosku.. lepas suda busy kau hari ini? sya tida dpt dtg di pembukaan kolej kamu tadi, kira2 mau lihat tu Volvo baru CM ba..

    biasa nya kelas bumiputera amnya bole ikut tender diseluruh m'sia, terutama nya pendaftaran melalui eperolehan. pihak kerajaan/wakil rakyat negeri kita sepatutnya memastikan setiap tender2 diperutkkan di sabah dinikmati org2 sabah sepenuhnya.. jgnla ibarat di hidangkan org sabah dgn 1 piring mee kau bagi separuh lagi kepada org semananjung (itupun klu dtp makan 1/2 piring, jgn2 tinggal "pupuramuk" noh)..

  6. Unknown said...
     

    Geng...

    Susah juga la kalau macam tu cerita dia. Memang dapat 'puramuk' saja kalau begitu. Apa pun, Ketua Jabatan la memainkan peranan penting saya rasa....

Post a Comment



 

different paths

college campus lawn

wires in front of sky

aerial perspective

clouds

clouds over the highway

The Poultney Inn

apartment for rent